Think piece 15. Gondolatok női ügyekben

2013. december 11.

Az Együtt PM  nyilt levelét az ember sóhajtva teszi le és bánatosan elgondolkodik. Itt van minden, ami “női ügyekben” ma haladó, sőt progresszívnek számit.

Orbán Viktor utálja  a nőket, macsósan politizál (és általa az egész kormánypárt tokkal-vonóval), fél(nek) a nők által gerjesztett versenytől, mindez oda vezet, hogy a családon belüli erőszak miatt a Fideszből kizárt (de még jogerősen el nem ítélt) képviselőt nem mondatták le, midezek alapján a nőket Orbán Viktor és politikája megalázza és ezért kell bevezetni a női kvótát a parlamentben.

Azt gondolom ez a nyilt levél egy gyöngyszeme a mai magyar érvrendszernek női ügyekben.

A nők, mint kampánytéma előkelő helyen fog szerepelni a 2014-es választásokon. Már Gurmai Zita beharangozta ezt és többször utalt rá Mesterházy Attila is, sőt Gyurcsány Ferenc 16. pontja éppen ebben a témában született.

Az Együtt PM mellett az LMP is erősen jelen van az ebben a témában folytatott küzdelemben Erstey Katalin megszólalásai alapján.

Valamennyi résztvevő érvrendszerét áttekintve azt mondhatjuk, hogy egyikük sem rendelkezik kiforrott és koherens képpel, mi legyen a nőkkel.

Mi legyen velük: legyen politikai képvisletük – kvótával meghatározottan – a parlamentben, mert akkor jobban megy a parlamenti témaválasztás, szélesebb spektrumban folyik majd a jogalkotás?

Legyen kötelező a gazdasági életben való részvételük – kvótával meghatározva: akkor jobb lesz a munkahelyi környezet, jobban fog teljesíteni a cég?

Az egyes munkahelyeken kell olyan szabályozást bevezetni, amely a nők (a kisgyermekes édesanyák) munkába állását könnyíti meg, mert ahol több nő dolgozik, illetve ahol biztosabbak abban, hogy vissza lehet térni a fizetett munkahelyre, ott több gyerek születik?

A családon belüli erőszakot kell törvényileg szabályozni, mert a Btk jelenlegi rendszerén belül nem nyújt megfelelő védelmet a bántalmazott nőknek?

A fenti négy irány egymástól teljesen eltérő kérdéseket jelent és erre adott eltérő megoldásokat is kínál. Európában és a világon mindegyik kérdésre minden országban más és más válaszok és gyakorlatok alakultak ki. Ugyanakkor a magyar baloldali és liberális megszólalók egy vita, blogbejegyzés vagy megszólalás során bármikor egyik kérdésből a másikba lépnek át és hoznak megoldási javaslatokat vagy példákat tekintet nélkül arra, hogy ugyanarra a kérdéskörre vonatkoznak-e vagy egy másik megoldási módjait jelentik-e.

A kvóta kérdésével (a tőzsdén jegyzett vállalatok felsővezetői körében) többször és sokat foglalkoztunk itt már és kivehető, hogy a kvótával való problémamegoldás Európára, annak egyes országaira jellemző dolog. Magában az Európai Unióban  sincs egységes gyakorlat, mégis Magyarországon a liberálsi, baloldali vélemények szerint csak egy járható út van, a Norvégia által követett út, pedig látható, hogy az önkéntesen kitűzött vállalások (a brit model) is kecsegtethetnek sikerrel.

Ertsey Katalin Norvégiában tett látogatását követően tett  blogbejegyzésében arról ír elragadtatottan, hogy  a hallottak szerint Norvégia nem az olajból származó bevételektől igazán gazdag, hanem a norvég nemzetgazdaságban a nők által elvégzett munkától.

Ha azonban a nők parlamenti képvisletének kvótájáról beszélünk, akkor mindig Svédországot említik a nyilatkozók.

Mindkét esetben egy protestáns északi állam példáját állítják a magyar társadalom elé. Fel kell tenni a kérdést, lehet-e, hogy a magyar társadalom másképp működik, hogy egyálatlán nem is nőgyülölet van nálunk és a nők lenézése, hanem egyszerűen egy másfajta társadalmi viszonyrendszer?

Adhat-e erre a kérdésre választ történelmünk? Lehet-e, hogy a magyar társadalom nem tekintett másodrendűként a nőkre, hiszen az ősiség törvénye garantálta a föld öröklésének jogát a nők számára is, ezzel valamennyire óvta a nő gazdasági önállóságát. A politikai életben pedig ismert  (például) Károlyi Mihályné visszaemlékezéséből, hogy a nők folyamatosan részt vettek a politika alakításában – de nem direktben, hanem indirekte férjeiken, férfi családtagjaikon keresztül.

Elgondolkoztunk-e azon, amikor északi protestáns államok gyakorlatát vesszük elő, hogy ismerjük-e egyáltalán azoknak az államoknak a társadalomfejlődését, azt hogy évszázadokon keresztül hol volt a helye és mi volt a szerepe a nőknek? Ingmar Bergman filmjei  vagy Jane Austen könyvei tükröznek-e valamit abból, hogy milyen a magyar társadalom vagy milyen volt valaha?

El kell azon is gondolkodni, hogy lehet a magyar társadalom nem mondja ki, de gyakorlata azt mutatja, hogy egysége nem az egyén, hanem egy család. Férfi és nő megbeszélik az ügyeket (akár a politikát, ahogy Károlyiné is írta), majd ez a már közösen egyeztetett álláspont jelenik meg kifelé. Ha ez a megközelítés lehetséges, akkor végeredményben mindegy hány férfi és nő ül a parlamentben, mert nem egy férfi-egó önzése hozza meg a döntést, hanem egy más nézőpontokat is figyelembe vevő álláspont.

Ugyanez látható az üzleti élet területén. Nagy-Britanniában mióta hangosan gondolkodnak a vállalti kvóta kérdéséről, maguk a döntési helyzetben lévő férfi vezetők gondolják át másképp – saját egyetemista, pályakezdő lányaik sorsát is figyelembe véve választásaikat.

A nyilt levél egy sor negatív állítást fogalmaz meg Orbán Viktorral szemben alátámasztandó a nőkkel szemben való negatív gondolkodását. Azt gondolom ezek a vádak nevetségesek egy olyan emberrel szemben, aki több évtizede ugyanazzal a nővel él házasságban és négy lánya van, aki a keresztény elvekre rendszeresen utalásokat tesz. A római jog szabályai szerint, aki állít bizonyít, az ártatlanságot nem kell bizonyítani.